keskiviikko 22. kesäkuuta 2016

Tampereen taidemuseossa: Vuoden nuori taiteilija 2016

Taannoisella Tampereen taidemuseokierroksella kävimme katsomassa Vuoden nuoren taiteilijan Reima Nevalaisen näyttelyn. 1984 syntynyt Nevalainen on Porvoossa asuva ja työskentelevä taiteilija, jonka teoksia on nähty yksityis- ja ryhmänäyttelyissä Suomessa ja Japanissa vuodesta 2005 asti. Hänen maalauksensa ovat kollaasimaisia teoksia, joissa vaikuttaisi olevan monenlaisia päällekkäisiä ja limittäisiä elementteRjä. Piirtäminen on Nevalaiselle tärkeä kuvan luomisen tapa, mikä näkyy myös maalauksissa kiinnostavalla tavalla. Teosten keskiössä on ihminen: "elämän kolhima, ristiriitainen ja salaperäinen ihmishahmo, ehkä taiteilijan omakuva, joka tapauksessa ulkopuolisten voimien murjoma hahmo, jonka todellisuus näyttää olevan yhtä hyvin hänen sisällään kuin ulkopuolellaan" (lainaus taidemuseon nettisivuilta näyttelyn kuvauksesta). 

The Severed Haunt, 2014
Taidemuseon kaksi kerrosta vallannut näyttely koostuu yli 60 teoksesta, joista osa on käytännössä useamman teoksen kokonaisuuksia. Tärkeässä roolissa ovat Nevalaisen pitkällä Japanin-matkallaan vuosina 2011-2013 tekemät kuvat, mukaan lukien kiinnostava piirustus päivässä -kuvasarja. Itse asiassa nämä piirustukset kiehtoivat meikäläistä näyttelyssä eniten: niissä on sellaista hetkellisyyttä ja spontaania ilmaisua (tai ainakin vaikutelma siitä), mitä ei pidemmän tekoprosessin vaativissa maalauksissa kovin helposti näy. Itsekin olen useamman kerran harrastanut tuon tyyppisiä kuva päivässä -projekteja (olisikohan muuten taas aika aloittaa, kun näin kesällä olisi hyvin aikaakin...), jotka ovat tuntuneet suorastaan kirjalliselta päiväkirjalta. Tästä näkökulmasta toisten piirustusprojektien tutkailusta tuleekin melkein sellainen fiilis kuin lukisi toisen päiväkirjaa ja pääsisi ainakin jollain tasolla seuraamaan ajatusprosessia, ja se jos mikä on kiinnostavaa. 

Seer, 2015
Nevalaisen maalaukset ovat värimaailmaltaan melko pelkistettyjä ja tunnelmaltaan allekirjoittaneen silmiin hieman ahdistavia mutta toisaalta samaan aikaan myös tavallaan rauhoittavia. Ehkä rauhallinen vaikutelma tulee siitä, että kollaasitekniikasta huolimatta erityisesti kuvien ihmiselementeissä on varsin klassisia viboja - ehkäpä siis jotain, mikä tuntuu tutulta ja turvalliselta, jotain minkä tunnistaa. Näyttely oli mielestäni yhtenäinen ja miellyttävä kokemus, visuaalisesti kaunis mutta ei kovinkaan ajatuksia herättävä: vaikka pidin useimmista teoksista ja taiteilijan tyylistä,  en usko, että tämä on niitä näyttelyitä, jotka muistan elävästi vielä vuosien päästä. Harvassahan sellaiset toki ovat, ainakin jos näyttelyissä tulee vierailtua ahkerasti.

Supporting structure, 2014
Reima Nevalaisen näyttely siis Tampereen taidemuseossa nähtävillä 11.9. asti, hyvin ehtii siis vielä :)

maanantai 20. kesäkuuta 2016

Poimintoja Kiasmasta

Sattuipa niin, että viimeviikkoinen Helsingin reissuni ajoittui harvinaisen sateiselle päivälle: ei siis auttanut muu kuin pakoilla sadetta sisätiloissa - tulipahan kierrettyä pari taidemuseota melko hartaasti ja perusteellisesti. Ihan hyvä näin, sillä näyttelyt tarjosivat tälläkin kertaa monenlaista ihmeteltävää, fiilisteltävää ja ajateltavaa. 

Kiasmassa kiinnosti erityisesti brasilialaisen nykytaiteilija Erneston Neton näyttely, jonka veikeistä teoksista olen pitkin kevättä nähnyt kuvia ja kuullut hehkutusta. Neton (s. 1964) taiteessa näkyvät vaikutteet alkuperäiskansojen perinteistä. Hän on tehnyt yhteistyötä erityisesti Amazonin alueen alkuperäiskansoihin kuuluvan huni kuin -kansan kanssa ja on kiinnostunut heidän perinteistään, pyrkimyksestä onnellisuuteen ja harmoniaan sekä ajattoman luonnonviisauden hyödyntämiseen. Museon esitteen mukaan näyttely on Neton kannanotto alkuperäiskansojen oikeuksien ja perinteiden kunnioittamisen puolesta. Se sisältää teoksia vuosilta 2009-2016 ja on Neton ensimmäinen yksityisnäyttely Suomessa. Itse taidan olla taiteen kokijana enemmänkin fiilistelijä kuin merkitysten pohtija, ja Neton teoksissa riittikin fiilisteltävää: Kiasmassa esillä olevat teokset ovat pääasiassa isoja tilateoksia, joita ei tarvitse tyytyä vain katselemaan vaan joiden sisälle voi mennä istuskelemaan ja hengailemaan. Tällaisesta tykkään - ihanaa, että kerrankin kuvataidetta (tai onko tämä enää pelkästään kuvataidetta, kysynpä vaan?) pääsee kokemaan muillakin aisteilla kuin pelkästään katselemalla. 



Toinen kiinnostava tapaus Kiasmassa oli korealaisen Choi Jeong Hwan (s. 1961) näyttely, jonka keskeisenä elementtinä on teosten muovinen materiaali. Hänen taiteensa yhdistelee korealaista kuvaperinnettä ja globaalia kulutuskulttuuria. Teokset ovat arkisista kulutustavaroista, kuten muoviasioista ja leluista koostuvia tiloja, jotka sulkevat katsojan sisäänsä. Myös tässä näyttelyssä on mukana teos, jossa katsoja pääsee ihan fyysisesti sukeltamaan teoksen sisälle (eli keskelle hieman ahdistavaa muoviviidakkoa). Materialismin ja hillittömän tavarapaljouden kritiikki tuntuu olevan nykytaiteessa välillä kyllästyttävänkin usein läsnä, ja myös Choin krääsästä rakennetuista teoksista se tulee melko helposti mieleen. Ja aika tehokkaasti kieltämättä: muoviastioiden keskellä astellessa iski jopa minunlaiseeni materialistiin hienoinen ällötys ja turhautuminen.


Lisäksi Kiasmassa on vastikään avattu kokoelmanäyttely, jonka "teokset kääntävät huomion taiteen synnyttämään moniaistiseen elämykseen" (sitaatti museon esitteestä). Tästä näyttelystä jäi erityisesti mieleen Christian Skeelin ja Morten Skriverin teos nimeltä Babylon, joka sisältää 29 purkkeihin kätkettyä tuoksua, joita museokävijät pääsevät nuuhkimaan ja tunnistamaan. Erittäin kiinnostavaa, sillä muistan monesti aiemmin miettineeni, miten hienoa olisi, jos tuoksuja hyödynnettäisiin taiteessa enemmän. Muistan joskus vuosia sitten estetiikan kurssilla kuulleeni väitteen, että esteettiset elämykset olisivat välttämättä nimenomaan näkö- tai kuuloaistin välittämiä, mikä ei ainakaan minun intuitiollani kerta kaikkiaan pidä paikkaansa. Tuoksut menevät usein suoremmin tunteisiin kuin näköaistimukset, ja niiden älyllistäminen lienee vielä vaikeampaa kuin esimerkiksi perinteisen kuvataiteen. Minulle taide on raakoja elämyksiä ja kokemuksia, jotka koskettavat ennen tietoisen ajattelun väliintuloa, ja tähän tuoksut mielestäni sopivat erittäin hyvin. 

torstai 5. toukokuuta 2016

Rakkaus ei koskaan lepää - antiikin runoja rakkaudesta

Antiikin kirjallisuus ja mielenmaisemat jaksavat edelleen kiinnostaa, ja tällä kertaa luettavaksi valikoitui Arto Kivimäen ja Sampo Vesterisen kokoama ja suomentama rakkausrunokokoelma nimeltä Rakkaus ei koskaan lepää (julkaistu 2001). Kirja on valikoima antiikin Kreikan ja Rooman rakkausrunoutta laidasta laitaan: mukana on monenlaista aina lyyrisestä ja romanttisista runoista varsin reteään irstailuun. Teos tarjoaa siis mielenkiintoisen ja monipuolisen katsauksen siihen, millaisena rakkaus ja intiimit ihmissuhteet antiikin runoudessa esitettiin. Lienee syytä muistaa, että tähänkin kirjaan valikoidut runot kattavat noin tuhannen vuoden ajanjakson aina varhaimmista kreikkalaisista klassikoista myöhäisemmän Rooman valtakunnan runoilijoihin, joten ei ihme, että tyylitkin vaihtelevat. Mukana on sekä antiikin kirjallisuuden tunnetuimpia klassikoita, kuten Sapho, Horatius ja Ovidius, että tuntemattomampien tekijöiden runoja. Lisäksi teoksen lopussa on esittelyt näistä runoilijoista ja taustatietoa siitä, miten rakkauteen ja seksuaalisuuteen antiikin maailmassa suhtauduttiin. 

Se ei ole rakkautta
että uskoo vain silmiään
ja himoaa sellaista
jolla on hyvät muodot.

Se on rakkautta
jos hullaantuu ja on kuin pistoksissa
kun näkee jonkun ruman.
Silloin palaa tosi liekki.

(Markos Argentarios, 1. vuosisata jKr)


Lähdin luoksesi kaatosateessa
keskellä yötä miestäni pettäen
Ja näinkö tässä kävi?
Me vain kyhjötämme tekemättä mitään,
emme kuhertele sängyssä
niin kuin rakastavaisten kuuluisi.

(Filodemos, n. 110-30 eKr)


Mikä yö, voi hyvät jumalat!
Sänky oli upottavan pehmeä, me kuumina
kiinni toisissamme,
huuliltamme vuodatimme toisiimme
harhailevat sielumme. Hyvästi,
kuolevaisten huolet!

(Petronius, 1. vuosisata jKr)

Voikoon hyvin se joka rakastaa.
Käyköön huonosti sille joka ei kykene rakastamaan.
Kaksi kertaa huonommin käyköön sille
joka kieltää rakastamasta

(Tuntematon, Rooma)

Kuten näistä esimerkeistä ilmenee, runot on käännetty vapaaseen mittaan, vaikka alun perin antiikin runoudessa yleensä noudatettiin tiettyjä runomittoja. Itse asiassa suuri osa muustakin antiikin kirjallisuudesta, mitä olen lukenut, on käännetty vapaamittaiseksi. Tämä toki tekee tekstistä nykylukijalle helpommin lähestyttävää ja tavallaan miellyttävämpää lukea, mutta silti en voi olla haikailematta, miten hienoa olisi joskus pystyä lukemaan antiikin kirjallisuutta alkukielellä - niin, että idean ymmärtämisen lisäksi saisi kokemuksen myös tekstin rytmistä. Osaan latinaa ja kreikkaa sen verran, että olen joskus lukenut pätkiä antiikin kirjallisuudesta alkukielellä (käännöksen avulla, muuten ymmärtäisin lähinnä yksittäisiä sanoja tai lauseita), ja kyllähän siitä aika eri fiilinki tulee kuin vapaamittaisista käännöksistä. Toisaalta monet näistä käännöksistä ovat oikein tyylikästä ja mukaansatempaavaa runoutta, ei siinä mitään, mutta käännös on silti aina käännös ja varsinkin runojen kohdalla tavallaan eri teos kuin alkuperäinen. Joka tapauksessa on hieno homma, että tällaisia lukijaystävällisiä käännöksiä tehdään - toivon mukaan ne tekevät antiikin kirjallisuuteen perehtymisestä houkuttelevampaa. Tässä kohtaa on ehkä myönnettävä, että olen itsekin jättänyt pari teosta kesken ikivanhan ja liian koukeroisen käännöksen tuskastuttamana... 

Tämän kokoelman runot ovat paitsi historiaintoilijalle kiinnostavia, myös ainakin meikäläisen mielestä usein myös varsin hauskoja tai sympaattisia. Niistä huomaa, että vaikka kulttuurinen konteksti on ollut kovin erilainen, itse rakkaus ja ihmissuhteiden keskeisimmät pulmat eivät ole juurikaan muuttuneet parissa tuhannessa vuodessa. Tuntuu aika huikealta huomata, että tuhansia vuosia sitten eläneiden ihmisten ajatukset saattavat kolahtaa yllättävän hyvin nykyihmiseenkin.

maanantai 18. huhtikuuta 2016

Järjestäjä

Jaahas, siitä onkin näköjään vierähtänyt jo parisen kuukautta, kun olen viimeksi aukonut täällä päätäni. Valitettavasti kulttuuriharrastuksetkin ovat jääneet turhan vähäiselle huomiolle muutamia leffavisiitteja lukuunottamatta  - mutta nytpä suorastaan repäisin ja luin romaanin! Rakastan lukemista ja minulla on koko ajan yksi tai useampi kirja kesken, mutta viime kuukausina olen lukenut  enemmän tietokirjoja kuin fiktiota. Itse asiassa olen syystä tai toisesta ollut jo pitempäänkin vähän huono lukemaan romaaneja: hyviä ei ole helppo löytää (varsinkaan jos ei aktiivisesti etsi), ja keskinkertaiset jätän vähän liiankin helposti kesken, kovin raskaslukuisia en jaksa edes yrittää. Tämä on hieman noloa, kun ottaa huomioon, että kouluaikoina olin varsinainen fiktion suurkuluttaja, ahmaisin helpostikin muutaman romaanin viikossa, eikä tiiliskiveä muistuttavien fantasiajärkäleidenkään lukeminen tuottanut ongelmia. 

Mutta asiaan: lukemani teos on siis Antti Holman esikoisromaani Järjestäjä (julkaistu 2014), jonka pokkariversion bongasin sattumalta halvalla Hulluilta päiviltä. En tiennyt kirjasta oikeastaan mitään muuta kuin sen kirjoittajan, joka myös hyvin näyttelijänä tunnetaan, mutta uteliaisuus heräsi sen verran, että aloitin kirjan lukemisen jo samana päivänä. Eikä siinä sitten monta päivää vierähtänytkään - Järjestäjä nimittäin osoittautui varsin mukaansatempaavaksi ja hyvällä tavalla helppolukuiseksi (eli selkeä, en pidä liian koukeroisesta tekstistä) romaaniksi. Järjestäjä on tarina Tarmosta, kirjastossa työskentelevästä miehestä, joka tuntuu töissä aina päätyvän "kiltin tytön" rooliin. Hän ei ole kuitenkaan tyytyväinen tähän positioon vaan päättää erään elämäntaito-oppaan  ja äkkirakastumisen inspiroimana alkaa rakentaa itsestään uutta ihmistä, oman elämänsä sankaria. Hän jättää työnsä kirjastossa ja onnistuu saamaan töitä järjestäjänä suuressa laitosteatterissa, jossa hänen kovasti jahtaamansa ihana näyttelijä Daniel työskentelee. Teatterissakin Tarmo on ikuinen ulkopuolinen, sivustakatsoja, joka kuitenkin lopulta tempautuu tiiviisti mukaan tapahtumiin. Tarinan edetessä alun herttaisesta (ja homohahmoksi myös melko kliseisestä) Tarmosta paljastuu nurjatkin puolensa, mikä tekee hänestä loppujen lopuksi varsin mielenkiintoisen päähenkilön. Sen sijaan muut kirjan henkilökuvaukset jäävät melko yksiulotteisiksi, paikoitellen suorastaan ärsyttävissä määrin. 

Teatteri- ja ylipäätään kulttuurimaailman parodiointi oli mielestäni Järjestäjän hauskimpia ja myös toimivimpia puolia. Kokonaisuudessaan kirja ei varsinaisesti ole humoristinen vaan käsittelee hyvin vakavia teemoja, kuten yksinäisyyttä, ulkopuolisuutta ja oman seksuaalisuuden ja sukupuolisuuden kanssa toimeentulemista. Kuitenkin Holman kirjoitustyyli on kepeää ja nautinnollista lukea, ja kulttuuripiirien kotkotuksille irvailu sai osuvuudellaan allekirjoittaneen nauramaan ainakin puoliääneen monta kertaa. Järjestäjä on mainio yhdistelmä tragediaa, komediaa ja hulvatonta parodiaa, ja tällä kertaa pidin sekamelskasta kovasti. Onneksi luin. Suosittelen lämpimästi muillekin :)

Olisiko teillä mielessä hyviä kirjasuosituksia? 

tiistai 23. helmikuuta 2016

Tampereen ooppera: Kohtalon voima

Viime viikonloppuna kävin katsomassa Tampereen oopperan version Giuseppe Verdin oopperasta Kohtalon voima (La forza del destino). Olen nähnyt kyseisestä oopperasta telkkarissa erään todella huikean version, joten odotukset olivat hieman ristiriitaiset: upeaa musiikkia, joka parhaimmillaan voi tehdä hyvinkin syvän vaikutuksen, mutta siihen tarvitaan tietysti huippuluokan laulajat, joita täkäläisiin tuotantoihin harvemmin riittää ainakaan kaikkiin keskeisiin rooleihin. Tarinallisesti Kohtalon voima ei ehkä kuulu suosikkioopperoihini, sillä juonen kuljetus tuntuu paikoin vähän kököltä, tarinan käänteistä puhumattakaan. Toisaalta oopperaa on tullut katsottua sen verran ahkerasti, että en enää edes jaksa juurikaan kiinnittää huomiota tarinoiden yltiödramaattisuuteen, sillä oikeastaan tavalla ajattelen sen sopivan yhteen hurjan tunteikkaan musiikin kanssa. Oopperasta taidemuotona ei saa kovin realistista tekemälläkään (vähän sama juttu musikaalien kanssa), joten kai se on sitten sama revitellä ihan kunnolla myös juonenkäänteiden kanssa... :D Ja toki oopperoissa yliampuvuudesta huolimatta käsitellään loppujen lopuksi aivan samoja yleismaailmallisia teemoja kuin muissakin taiteenlajeissa. 

Kohtalon voiman tarina on itse asiassa valitettavasti vielä nykypäivänäkin ajankohtainen: alussa isä toivoo tyttärensä rakastetun kuolemaa vierasmaalaisen syntyperän vuoksi, ja myöhemmin tytön veli haluaa murhata sisarensa, joka on "kunniattomasti" toiminut vastoin isän tahtoa. Oopperan traagiset tapahtumat alkavat, kun päähenkilö Alvaro vahingossa tappaa tyttöystävänsä Leonoran isän. Alvaro ja Leonora lähtevät karkuteille mutta joutuvat erilleen toisistaan. Erinäisten sattumusten kautta Leonora päätyy vetäytymään vuosikausiksi erakkoluolaan munkkiluostarin lähettyville, jonne parannusta ja rauhaa etsivä Alvarokin lopulta löytää tiensä - kuten myös Leonoran kostonhimoinen veli Carlo. Lienee selvää, että tarina ei pääty kovinkaan onnellisesti. Oopperasta on tosin olemassa kaksi versiota, joista toisessa kaikki kolme päähenkilöä kuolevat, kun taas toisessa Alvaro jää henkiin (tosin luonnollisesti melko surkeissa tunnelmissa), ja Tampereella oli valittu esitettäväksi tämä jälkimmäinen versio. 

Tampereen Kohtalon voiman on ohjannut Kari Heiskanen, ja tapahtumat on sijoitettu toiseen maailmansotaan. Tämä ei sinänsä tuonut mielestäni lisäarvoa teokseen, mutta eipä modernisoinnista toisaalta suurempaa haittaakaan ollut - aika neutraalit fiilikset siis ohjauksen suhteen, mitä nyt lavan laidasta laitaan säntäilyä tuntui paikoin olevan vähän liikaa. Orkesteria johti Tampere Filharmonian Santtu-Matias Rouvali. Pääosissa lauloivat tenori Mika Pohjonen, sopraano Johanna Rusanen-Kartano ja baritoni Kiril Manolov - ja hyvin muuten lauloivatkin, ja ilokseni voin sanoa samaa myös pienempien roolien tulkitsijoista! Pohjosesta en ole aiemmin ollut kovin vakuuttunut, erityisesti esiintyjänä hän on vaikuttanut hieman tönköltä, mitä toki edelleen oli havaittavissa, mutta laulu kulki hienosti ja volyymiakin tarvittaessa riitti. Muutenkaan tällä kertaa ei tarvinnut valittaa pieniäänisistä laulajista, sillä kaikista tuntui lähtevän ääntä mukavasti - ja kaikeksi onneksi ilman, että laatu kärsi. Toisaalta oopperassa on myös herkkiä ja hiljaisempia kohtauksia, jotka erityisesti Rusanen-Kartanolta  onnistuivat hienosti. Kokonaisuutena oopperassa tuntui korostuvan voimallinen dramaattisuus, ehkä jossain määrin jopa herkempien sävyjen kustannuksella. Kovin suurta moitittavaa on kuitenkin vaikea keksiä (enkä lähde siihen ihan pelkästä keksimisen ilosta), sillä tästä oopperakokemuksesta jäi todella positiiviset fiilikset: hienosti laulettua, todella kaunista musiikkia ja suuria tunteita, eli juuri sitä mitä oopperalta odotankin!

perjantai 19. helmikuuta 2016

Venäläiset mestarit Sinebrychoffin taidemuseossa

Sain vihdoin ja viimein hankittua museokortin, joten tekosyyt olla käymättä museoissa alkavat käydä vähiin - toivottavasti nyt tulee käytyä entistä enemmän myös niissä semikiinnostavissa näyttelyissä, joista ei välttämättä erikseen huvittaisi maksaa. Viime viikonloppuna kävin kuitenkin Helsingissä parissa näyttelyssä, joihin olisin joka tapauksessa mennyt. Ateneumin Rodin-näyttely ja Sinebrychoffin taidemuseon venäläisen taiteen näyttely kiinnostelivat molemmat kovasti jo etukäteen, ja tänään ajattelin tarinoida hieman jälkimmäisestä. 

Melko vasta auennut näyttely nimeltä Venäläiset mestarit Aivazovskista Repiniin esittelee venäläistä maalaustaidetta 1800-luvulta. Esillä on teoksia noin kolmeltakymmeneltä taiteilijalta suomalaisista taidekokoelmista. Mukana on esimerkiksi meri- ja maalaismaisemia, satuaiheita ja muotokuvia, sekä isojen maalausten lisäksi myös pienempiä vesiväritöitä ja piirustuksia erityisesti Ilja Repiniltä. Juuri nämä pienimuotoisemmat työt ja harjoitelmat itse asiassa kiehtoivat minua eniten, sillä niistä pääsee vähän eri tavalla tarkastelemaan taiteilijan tekniikkaa ja isompien teosten syntyprosessin ensiaskelia - ja sitä paitsi yksinkertaiset mutta taidokkaat lyijykynäpiirrokset voivat olla selkeydessään vähintään yhtä kauniita ja kiinnostavia kuin isot maalaukset. Tunnen muutenkin kovasti vetoa kaikenlaisten harjoitelmien tutkailemiseen, koen nimittäin että siitä oppii itse paljon enemmän kuin valmiiden (toki kauniiden ja vaikuttavien) maalausten katselemisesta. Hyvin usein taidenäyttelyistä lähtiessä minulla onkin sellainen olo, että tekisi mieli ryhtyä itsekin piirustus- tai maalauspuuhiin saman tien, vaikka omat taidot tietty ovatkin "vähän" alkeellisemmalla tasolla. 

Ivan Aivazovski: Napolinlahti
Isaak Levitan: Kylätie

Näyttelyssä opin, että 1800-luvun lopulla valtaosa merkittävistä venäläisistä taiteilijoista kuului Vaeltajat-nimiseen liikkeeseen, jonka edustajien töitä on paljon esillä myös nyt Sinebrychoffilla. Liikkeen ideana oli mm. uudistaa maalaustaidetta realistisempaan ja yhteiskunnallisempaan suuntaan ja irrottautua Venäjän taideakatemian rajoittaviksi koetuista perinteistä. Vaeltajat eivät aikoinaan saaneet töitään esille gallerioihin, joten he järjestivät omia kiertäviä näyttelyitä kansan parissa maaseudulla vuosina 1879-1923. 

Vaikka Venäjän kieli ja kulttuuri kiehtovat meikäläistä kovasti, on valitettavasti myönnettävä, että en juurikaan tunne sikäläistä kuvataidetta - oikeastaan Repin taisi ennen tähän näyttelyyn tutustumista olla ainoa venäläinen klassikkotaiteilija, jonka muistin nimeltä. Niinpä sivistyminen oli todellakin paikallaan, ja se kannatti, sillä pidin näyttelystä kovasti. Esillä on paljon realistisia mutta toisaalta hyvin tunteikkaita ja tunnelmallisia teoksia, joista tässä muutamia esimerkkejä :) Näyttely on avoinna 8.5. asti, suosittelen tutustumaan! Samalla kannattaa toki tsekata myös museon vakituinen kokoelmanäyttely. 

Ilja Repin: Niittomies


torstai 18. helmikuuta 2016

Oopperaelämyksiä: Indigo

Viime viikonlopun Helsingin reissulla kävin katsomassa Apocalyptica-sellohevibändistä tuttujen Eicca Toppisen ja Perttu Kivilaakson säveltämän Indigo-oopperan. On tainnut tulla jo selväksi, että rakastan oopperaa ja olen myös päässyt nauttimaan siitä kiitettävän paljon. Niinpä monet klassikot on nähty jo useampaan kertaan (eikä siinä mitään, kärsii niitä katsoa ja kuunnella uudelleenkin), joten olen utelias tutustumaan myös oopperamaailman uutuuksiin. Tämä uutuus oli positiivinen yllätys: Indigo on melko perinteinen ooppera, jonka musiikki on kaunista ja melodista, paikoin musikaalimaistakin. Musiikissa on havaittavissa kaikuja monien tunnettujen oopperasäveltäjien tyylistä - esimerkiksi loppu kuulostaa erittäin tutulta, jos yhtään sattuu tuntemaan Wagnerin oopperoita. 



Kokonaisuus on varmasti helposti lähestyttävä monille uusillekin oopperankävijöille, ja kieltämättä muuta yleisöä katsellessa tulikin sellainen olo, että ainakin nuorempaa väkeä oli liikkeellä tavanomaista enemmän. Oopperan elitistinen maine on harmittanut minua ties kuinka pitkään, sillä on aika surullista, että moni saattaa jättää tulematta oopperaan (usein perusteettomien) ennakkoluulojen takia - hieno homma siis, jos tällaiset muista yhteyksistä tunnettujen tekijöiden luomat uutuudet saavat houkuteltua oopperaan uutta yleisöä :) Klassikoissa ei tietenkään ole mitään vikaa, mutta oopperan pitäminen vanhanaikaisena ja pölyttyneenä instituutiona ei varsinaisesti ole ihme, jos ohjelmistossa pyöritetään vuodesta toiseen lähinnä samoja perinteikkäitä teoksia.

Mitä tarinaan tulee, Indigo on dystopia lähitulevaisuudesta, jossa liian aikaisin markkinoille päästetty lääkevalmiste riivaa ihmisiä mitä ikävimmillä sivuvaikutuksilla. Ylikansallisen lääkeyrityksen johtoa vaivaa ahneus (kuinkas muutenkaan) ja tutkijoita kunnianhimo - ja päähenkilöitä tietenkin myös kaiken voittava rakkaus, kuten oopperan perinteisiin kuuluu. Vaikka tarina on sinänsä nykyaikainen, paikoin suorastaan scifi-henkinen, teemat ovat pitkälti samoja kuin monissa klassikko-oopperoissa. Eikä mikään ihme, ovathan vallanhimo ja rakkaus asioita, jotka koskettavat ihmisiä kaikkina aikakausina, vaikka ulkoiset puitteet vaihtuvat. 



Itse kiinnitän oopperassa tarinaa enemmän huomiota tietysti musiikkiin ja ennen kaikkea lauluun, joka Indigossa oli englanninkielistä. Vaikka juoni olisi kuinka kiehtova, siitä ei paljon ole iloa, jos laulu ei suju. Nyt se kaikeksi onneksi sujui vähintään mukiinmenevästi. Erityisesti sopraanot Marjukka Tepponen ja Mari Palo lauloivat todella varmasti ja vakuuttavasti, ja vielä melko tuntematon nuori tenori Markus Nykänen vaikutti pääroolissa varsin lupaavalta, vaikka hienosäädölle ehkä olisikin vielä tarvetta. Näytteleminen sujui laulajilta melko luontevasti kautta linjan, sen sijaan englannin ääntämisessä olisi paikoin ehkä ollut hitusen parantamisen varaa. Oopperan visuaalisesta ilmeestä pidin myös, mukana oli perinteisten lavasteiden lisäksi myös videomateriaalia, joka sopi kokonaisuuteen mainiosti. Pientä miinusta voisin antaa melko tönköstä libretosta, joka sisältää jopa oopperaksi paljon kuluneita kliseitä. Musiikista ja taidokkaasta laulusta nauttimista se ei kuitenkaan onneksi estänyt :) 

kuvat Kansallisoopperan nettisivuilta