perjantai 26. elokuuta 2016

Hurmion hetkiä: ikimuistoisimmat kulttuurikokemukseni

Alkukesästä kirjoittelin toisessa blogissani taiteesta ja kauneudesta hurmioitumisesta, joka on kiistatta yksi lempitunteistani. Tässä eräänä päivänä päätin virkistää itseäni muistelemalla kaikkein hienoimpia kulttuurikokemuksiani kautta aikojen (okei, kuulostaapa juhlalliselta, kun ottaa huomioon nuoren ikäni) - sellaisia hetkiä, jolloin taide eri muodoissaan on melkein pyyhkäissyt jalat alta ja saanut aikaan sellaista sisäistä lepatusta, johon taiteen ohella pystyy kai ainoastaan rakkaus. Yllätyin hieman siitä, että suurin osa mieleeni ensimmäisenä tulevista muistoista liittyi musiikkiin, ennen kaikkea oopperaan. Niin paljon kuin musiikki onkin minulle teini-iästä asti merkinnyt, kuvataide oli joka tapauksessa kulttuurin kentällä ensirakkauteni, ja tuntuikin hieman hämmentävältä huomata, että siihen ei kuitenkaan liity yhtä paljon voimakkaita ja tunnepitoisia muistoja kuin musiikkiin. Ja hämmentävää kyllä, kirjallisuudesta hurmioitumista en oikeastaan juuri koe, vaikka lukemisesta kovasti pidänkin! Tässä kuitenkin muutamia ikimuistoisia kulttuurihetkiä, jotka haluan jakaa teidänkin kanssanne:

Kun näin Leonardo da Vincin Viimeinen ehtoollinen -freskon Milanossa viime kesänä. Meinasin pillahtaa itkuun teoksen äärellä, kokemuksessa oli jotain hyvin vaikuttavaa - mikä tosin ei varmastikaan johdu vain freskon visuaalisesta kauneudesta ja taidokkuudesta vaan paljolti myös sen liki legendaarisesta maineesta. En harrasta tunnettujen teosten bongailua vain, jotta voisin sanoa nähneeni ne, mutta toki on kiinnostavaa nähdä livenä teoksia, joille on syystä tai toisesta (varmasti usein sattumankin ohjailemana) muotoutunut suorastaan kanoninen merkitys kulttuurissamme. Näihin teoksiin liittyy niin paljon merkityksiä, niihin viitataan niin paljon, että joskus ihan ihmetyttää, mistä koko ilmiössä on kyse. Joidenkin tunnettujen teosten hienoutta en täysin ymmärrä (mites se Mona Lisa...), mutta tämä teki jostain syystä vaikutuksen.

Kun ensimmäistä kertaa näin Giuseppe Verdin oopperan Il Trovatore (suom. Trubaduuri). Vuosi oli ehkä 2012, ja kyseessä oli Finnkinon leffateattereissa näytetty Metropolitan-oopperan versio, jossa päärooleissa olivat sopraano Sondra Radvanovsky, tenori Marcelo Alvarez ja baritoni Dmitri Hvorostovsky. Tiesin oopperasta etukäteen tasan sen, että juoni oli harvinaisen melodramaattinen ja sekava - ja niinhän se olikin, mutta huikean dramaattinen ja vetävä musiikki ja loisteliaat laulajat tekivät sellaisen vaikutuksen, että oopperan nähtyäni leijuin vähän pilvissä päiväkausia! Mitä oopperaan tulee, Verdi on muutenkin yksi suosikkisäveltäjistäni, ja tämä ooppera on mielestäni ehdottomasti yksi hänen parhaistaan (siis musiikillisesti, hömelöhköä juonta en edes ala selostaa). Yksi syy tämän kokemuksen huikeuteen oli toki myös Dmitri Hvorostosky, jota kuulin silloin ensimmäistä kertaa ja jonka mieletön ääni ja intensiivinen esiintyminen tekivät saman tien lähtemättömän vaikutuksen. 

Samaisen Dmitri Hvorostovskyn konsertti Helsingissä (talvella 2013 mahdollisesti?). Myöhemmin olen kuullut häntä livenä pariinkin otteeseen, mutta ensimmäinen kerta oli tietysti ainutlaatuinen - monen muunkin mahtavan oopperalaulajan konsertissa olen ällistynyt siitä, että heidän äänensä kuulostavat usein livenä jopa paremmilta kuin levyllä. Ajan myötä siihen on alkanut tietysti tottua, mutta alkuun se yllätti, kun muistissa oli vahvasti se, että populaarimusiikin puolella tilanne ei suinkaan ole aina näin.

Tsaikovskin ooppera Jevgeni Onegin Kansallisoopperassa 2010. Tuolloin olin vasta tutustumassa tähän omalaatuiseen taiteenlajiin, ja tämä oli yksi ensimmäisistä oopperoista, joita olen livenä nähnyt - ja yksi ensimmäisistä, jotka todella kolahtivat. Päärooleissa esiintyivät loistavat sopraano Soile Isokoski ja baritoni Tommi Hakala, ja heidän esittämänään Tsaikovskin melankolinen musiikki kuulosti itkettävän kauniilta, vaikka en tuntenut oopperan melodioita entuudestaan lainkaan. Jevgeni Onegin on yksi lempioopperoistani edelleen (takuuvarma itkettäjä meikäläiselle), ja myöhemmin olen nähnyt siitä useita todella hyviä esityksiä, mutta yksittäisistä kokemuksista tämä ihka ensimmäinen on painunut vahvimmin mieleen. 

Kun ensimmäisiä kertoja aikuisiällä luin kreikkalaisia tragedioita. Joihinkin niistä olin tutustunut pintapuolisesti jo lukioaikoina, ainakin Sofokleen Kuningas Oidipus ja Euripideen Medeia olivat tuttuja niiltä ajoilta (ensimmäinen kosketukseni Medeian tarinaan taisi muuten olla taidekoulumme teatteriporukan siitä tekemä versio, jos nyt oikein muistan). Antiikin kulttuuri on kiinnostanut minua pitkään, ehkä tosin enemmän Roomaan painottuen, lähinnä siitä yksinkertaisesta syystä, että siellä olen käynyt useita kertoja. Muinaiskreikkalaisesta kirjallisuudesta tosin taisin innostua lähinnä Donna Tarttin romaanin Jumalat juhlivat öisin inspiroimana, minkä tunnustaminen tuntuu hippusen lattealta - vaikka viihdyttävä kirja sekin toki on. Parisen vuotta sitten aloin kuitenkin lukea aktiivisesti antiikin kirjallisuutta, niin kreikkalaista kuin roomalaista, ja suurimman vaikutuksen tekivät ehdottomasti parhaat tragediat. En osaa vieläkään selittää, mikä niissä minua viehättää niin paljon: ehkä tapahtumien vääjäämättömyys ja kohtalolle alistuminen, ehkä runollisuus niin kielen kuin teemojen tasolla (vaikka suomennosten laatu ja runollisuus kyllä vaihtelevat paljon), ehkä kiehtovien muinaisten myyttien kuvaus - ja tietysti sen huomaaminen, miten vähän ihminen on ajattelevana olentona oikeastaan noista ajoista muuttunut. Yksi huikeimmista havainnoista klassikoita lukiessa on ehdottomasti se, että kun sukeltaa vähänkään pintaa syvemmälle, teemat ovat pääpiirteissään samoja kuin taiteessa nykypäivänäkin. 

Kuulisin mielelläni teidänkin ikimuistoisimmista kulttuurikokemuksistanne! :) 

7 kommenttia:

  1. Tämäpäs oli kiva postaus ja laittoi miettimään pitäisikö jossain vaiheessa itsekin koostaa jokin listaus omista vaikuttavimmista taidekokemuksista. Tulee kyllä olemaan vaikeaa. Claude Monet'n näyttely EMMAssa ja Monet'n puutarha Givernyssä, Ellen Thesleff Turun taidemuseossa, Tommi Toija Jyväskylän taidemuseossa, Jan-Erik Anderssonin ja Shawn Deckerin videoteos Paradise Kuopion taidemuseossa...Onhan noita ollut. Kaikkia ei tahdo enää muistaakaan vaikka kokemus paikan päällä onkin ollut vangitseva.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti! Tee ihmeessä säkin tämän tyyppinen postaus, olisi kiinnostavaa lukea :)

      Poista
  2. Kiitän tästä kiinnostavasta blogista, johon törmäsin googleteltuani Essi Renvallin taidetta. Pidin Oulun taidemuseon rakentamasta monipuolisesta ja eläväisestä näyttelystä. Paikoin erittäin osuvasta ihmiskuvauksesta huolimatta liikuttavimmaksi muistokseni jäi kuitenkin yllättävä detalji, nimittäin Helvi Hämäläisen Renvallille lahjoittamaan kirjaan laatima omistuskirjoitus "Kiitos kauneudesta, jonka tulkki olet aina ollut." Tämä liikutus oli kuitenkin luonteeltaan pikemminkin eettistä kuin esteettistä.

    Olen tosin kirjallisuuden ja runoudenkin äärellä liikuttunut, mutta huomaan, etten osaa yksilöidä teoksia. Sen sijaan juurikin musiikilliset kokemukset näyttävät jäävän mieleen. Olettaisin niiden vetoavan kuulijaan välittömämmin kuin muut taidemuodot, ainakin omalla kohdallani näin on. Musiikki onkin hyvin epäreilu taidemuoto: taustamusiikiksi tarkoitettu aaria tai lied varastaa helposti koko show`n esim. teatteriesityksessä. Minuun vetoaa varsinkin lyyrisyys, joka tosin voi olla läsnä myös dramaattisessa tulkinnassa tai äänityypissä. Esim. Jevgeni Onegin Kansallisoopperassa sisälsi odotetusti tällaisia hetkiä. Yllätykset ovat vielä mukavampia, myönteiset siis. Myös anestesiologiaa esiintyy.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva että löysit blogiini ja kiinnostuit! :) Minäkin ajattelen, että musiikki vetoaa kuulijaan välittömämmin, suoraan tunteen eikä järjen kautta, kun taas esimerkiksi lukiessa on väistämättä se järjellinen komponentti mukana myös. Tosin toisaalta kuvataiteella olisi tästä näkökulmasta myös potentiaalia vedota suoraan tunteisiin :) Mullakin käy usein noin, että teatterissa kiinnitän liikaakin huomiota musiikkiin, se kyllä kaappaa huomion aika tehokkaasti puoleensa, niin hyvässä kuin pahassa. Minuun vetoaa oikeastaan sekä lyyrisyys että dramaattisuus - pelkkä herkkä lyyrisyys voi käydä tylsäksi, mutta pelkkä dramaattisuus vailla herkkyyttä on aika rasittavaa paatosta sekin :D

      Poista
  3. Suosittelisin tutustumaan sopraano Hedvig Pauligiin, Sibelius-laulukilpailun voittajaan ja Sibeliuksen laulutaiteen edistäjään.

    http://hedvigpaulig.com/audio

    Tällainen kollegasi blogi löytyi, suosittelin samoin:
    https://oopperaa.blogspot.fi/2016/04/martin-wegeliuksen-laulujen-esiinnosto.html?showComment=1477253576709#c5685250074605276730

    Kun taas nou tänks:
    http://oopperaa.blogspot.fi/2016/10/bollywood-kummajainen-8.html#comment-form

    VastaaPoista
  4. Suosittelisin tutustumaan sopraano Hedvig Pauligiin, Sibelius-laulukilpailun voittajaan ja Sibeliuksen laulutaiteen edistäjään.

    http://hedvigpaulig.com/audio

    Tällainen kollegasi blogi löytyi, suosittelin samoin:
    https://oopperaa.blogspot.fi/2016/04/martin-wegeliuksen-laulujen-esiinnosto.html?showComment=1477253576709#c5685250074605276730

    Kun taas nou tänks:
    http://oopperaa.blogspot.fi/2016/10/bollywood-kummajainen-8.html#comment-form

    VastaaPoista