tiistai 20. syyskuuta 2016

Dmitri Hvorostovsky hillittynä ja haikeana

Viikonloppuna Finlandia-talossa esiintyi yksi oopperamaailman tämänhetkisistä supertähdistä, venäläinen baritoni Dmitri Hvorostovsky, jota oli tietysti päästävä kuuntelemaan - olemmehan koko perhe jonkin sortin faneja (niin sitä joskus kuvittelin, että fanityttöilyajat olisivat takanapäin, mutta ei se piirre ole meikäläisestä ihan kokonaan näköjään kadonnut). Olen nähnyt Hvorostovskyn livenä jo useampaan kertaan, hänen kahdessa aiemmassa Helsingin-konsertissaan sekä Pariisissa Verdin Otello-oopperan konserttiversiossa (oli muuten huikea esitys), ja joka kerta olen päässyt ihmettelemään, miten voi ihmisestä lähteä sellainen ääni. Noissa aiemmissa konserteissa laulajaa oli säestämässä orkesteri ja ohjelmisto painottui oopperaan, mutta tällä kertaa luvassa oli hieman hillitympää menoa pianisti Ivari Iljan säestyksellä. Ohjelma painottui venäläisiin lauluihin: konsertin alkupuolella kuultiin Glinkan ja Rimsky-Korsakovin lauluja ja väliajan jälkeen jatkettiin Tsaikovskilla ja R. Straussilla. Encoret tosin hieman yllättivät ja toivat vaihtelua kokonaisuuteen, sillä ylimääräisiksi olivat tällä kertaa valikoituneet Jagon Credo Verdin Otellosta sekä kevyempi ja romanttinen italialaislaulu Parlami d'amore Mariù. 

Tällaiset simppelit ja haikeat yksinlaulut pianosäestyksellä ovat tietysti kuulijalle loistava tilaisuus keskittyä nauttimaan laulajan äänestä ja tulkinnasta jollain tavalla puhtaimmillaan - kokonaista ooppearesitystä katsoessa osa tarkkaavaisuudesta kiinnittyy aina myös musiikin ulkopuolisiin tekijöihin, ja konserteissakin iso orkesteri tavallaan vie hetkittäin huomion pois laulajasta. Edellisessä Helsingin-konsertissaan Hvorostovsky lauloi lopuksi yhden venäläisen laulun täysin ilman säestystä, ja se oli todella koskettava ja taianomainen hetki. Ihan yhtä maagisiin tunnelmiin en tällä kertaa päässyt, vaikka konsertti olikin juuri niin moitteeton ja kaunis kuin odotinkin. Harmistuin hieman siitä, että ohjelmalehtisessä ei ollut lainkaan laulujen sanoja (kuten tällaisissa konserteissa usein tuntuu olevan), sillä venäjän taidossani ei ole kehumista, ja saksaa en osaa muutamaa sanaa enempää. Ei siis auttanut muu kuin keskittyä kuuntelemaan musiikkia ja yrittää sieltä täältä napsia muutamia tuttuja sanoja, jotta saisi edes jotain tolkkua siitä, mistä lauletaan. Toki tunnelma välittyy ilman kielellistä ymmärrystäkin, mutta olen kyllä sitä mieltä, että tällaisesta musiikista ei millään saa kaikkea irti, jos ei tiedä, mistä laulut kertovat. 

Aiemmin olen saanut todeta Hvorostovskyn olevan eläväinen ja reteä esiintyjä, mutta tällä kertaa näin hänestä hieman eri puolen - hillityn, haikean ja tyylikkään. Konsertti ei ehkä saanut minussa aikaan samanlaista tunneryöppyä tai innostunutta energiatasoa kuin dramaattisemmat musiikkikokemukset, vaan se oli enemmänkin meditatiivinen kokemus: Hvorostovsky lauloi todella kauniisti, jälleen kerran, ja sitä kuunnellessa oli helppo toisaalta pysyä tiiviisti läsnä tässä hetkessä mutta toisaalta myös vajota omiin mietteisiinsä niin, että ajantaju hieman hämärtyi. Äärimmäisen kaunista, rauhoittavaa ja miellyttävää, vaikka toisaalta laulujen paljolti haikea ja surumielinen tunnelma sai aikaan itsessäkin sellaisen hyvällä tavalla melankolisen olon. 

3 kommenttia:

  1. Koska harrastuneisuuteni perusta on satunnaisotanta vailla systematiikkaa, tunnen baritoneista lähinnä Thomas Hampsonin ja Bryn Terfelin, joka tosin onkin bassobaritoni, Hvorostovskyn vain nimeltä ja ääneltä. Kuulisin mielelläni, mitkä tulkinnat erityisesti ovat fanclubin suosiossa ja miksi näin on.

    Muitakin mahdollisia laulajia koskevia suosituksia kuulen mielelläni, myös blogin ulkopuolisina tulevina hajahuomioina: soavemusica@gmail.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eipä omakaan harrastuneisuuteni erityisen systemaattista tai asiantuntevaa ole, enemmänkin fiilispohjaista, ja varmasti sattumallakin on ollut roolinsa siinä, mihin laulajiin on ylipäätään sattunut törmäämään :) En nyt yhtäkkiseltään osaa nimetä mitään tiettyjä suosikkeja Hvorostovskyn tulkinnoista, hän on sen verran monipuolinen laulaja että enpä ole kovin huonoja tulkintoja häneltä kuullut. Minuun hän on kuitenkin ehkä tehnyt suurimman vaikutuksen muutamissa Verdin oopperoissa ja Tsaikovskin Jevgeni Oneginissa, mutta toki oma musiikkimakukin tässä vaikuttaa :) Mutta yritänpä kirjoitella jatkossakin laulajista, oopperaa tulee kuitenkin aina enemmän tai vähemmän seurattua :)

      Poista
    2. Kysyin, koska otanta on suppeaa ja arvostelu mielivaltaista, joten siksi olen usean laulajan osalta käsityksessä, että miksi kaikki nyt juuri tästä laulajasta niin hypettävät.

      Hvorostovsky kuuluu tämän metodin uhreihin, koska kuulemani parin otteen perusteella vaikutuin äänestä, mutta tulkinnoistaan kiitetyn laulajan tulkintoja pidin tällöin tylsinä, ettäs kehtasin.

      Katsoin youtubista Oneginia ja tarkistin käsityksiäni, kiitos. Muuten koko laulaja olisi saattanut mennä ohi.

      Fleming oli mukana oopperaesityksessä, kun taas Netrebko konsertissa. Heidänkin osaltaan tarkistin käsityksiäni ylöspäin. Kas näin törkeästi dissailen tunnetuimpia nimiä, kiitos asiantuntemattomuuden tuoman itsevarmuuden.

      Poista